Otomobilin
arızalanması halinde tüketici sıfatına sahip araç sahibinin hakları nelerdir?
Genellikle Satıcı bu gibi durumda tamir seçeneğini dayatabileceği gibi tüketici
ücretsiz tamir seçeneğini cazip bularak daha doğrusu başka bir seçenek
olmadığını hakkının olmadığını düşünerek tamir yoluna gitmektedir. Peki garanti
kapsamında arıza çıkaran aracın sahibine tüketici olarak tanınan hakları
nelerdir?
28.05.2014 tarihinden bu yana yürürlükte olan
Yasanın amacı ‘ ; kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği
ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel
tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici
önlemleri almak, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini özendirmek ve
bu konulardaki politikaların oluşturulmasında gönüllü örgütlenmeleri teşvik
etmeye ilişkin hususları düzenlemektir.’ olarak tarif edilmiştir.
Ayıplı mal ‘ tüketiciye teslimi anında,
taraflarca kararlaştırılmış olan örnek ya da modele uygun olmaması ya da
objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle
sözleşmeye aykırı olan maldır. Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma
kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan
özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından
bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan;
muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul olarak
beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik
eksiklikler içeren mallar da ayıplı olarak kabul edilir. Sözleşmeye konu olan
malın, sözleşmede kararlaştırılan süre içinde teslim edilmemesi veya montajının
satıcı tarafından veya onun sorumluluğu altında gerçekleştirildiği durumlarda
gereği gibi monte edilmemesi sözleşmeye aykırı ifa olarak değerlendirilir.
Malın montajının tüketici tarafından yapılmasının öngörüldüğü hâllerde, montaj
talimatındaki yanlışlık veya eksiklik nedeniyle montaj hatalı yapılmışsa,
sözleşmeye aykırı ifa söz konusu olur.’ olarak tarif edilmiştir. Hatalı mal
nedeniyle artık 6502 sayılı yasa değil genel hükümlere göre üreticinin
sorumluluğuna gidilebilmektedir.
6502
sayılı yasanın 3/f maddesinde Tüketici: Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla
hareket eden gerçek veya tüzel kişi’ olarak tanımlanmıştır. Tanıma göre ticari
veya mesleki amacıyla aracını satın alıp kullanan şirket ve şahıslar bu
yazıdaki haklara sahip değildir. Tüketici olmayanların araçlarındaki ayıpları
varlığı halinde hukuki koruma 6098 sayılı yasanın 219 ve devamı maddelerine
göre olacaktır.
Otomobilin
ayıplı olması durumunda ‘Tüketicinin seçimlik hakları’ vardır. Bu 4 seçenek
Türk Hukukunun AB hukuku ile uyumlaştırılması sürecinde mevzuatımıza girmiştir.
Malın
ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;
a)
Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme
b)
Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
c)
Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak
üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
ç)
İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,
seçimlik
haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi
yerine getirmekle yükümlüdür.
Ücretsiz
onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya
ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi
konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Üretici veya
ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın
doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.
Ücretsiz
onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız
güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme
veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir.
Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik
haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi
hususlar dikkate alınır.
Ücretsiz
onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin
seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya
yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı
taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ancak,
bu Kanunun 58 inci maddesi uyarınca çıkarılan yönetmelik eki listede yer alan
mallara ilişkin, tüketicinin ücretsiz onarım talebi, yönetmelikte belirlenen
azami tamir süresi içinde yerine getirilir. Aksi hâlde tüketici diğer seçimlik
haklarını kullanmakta serbesttir.
Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp
oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin
tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilir.
Seçimlik
hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar, tüketicinin seçtiği
hakkı yerine getiren tarafça karşılanır. Tüketici bu seçimlik haklarından biri
ile birlikte 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri
uyarınca tazminat da talep edebilir.
Belli
başlı araçlarda üretim hatalarından kaynaklanan şanzıman,elektrik,motor
arızaları kronik olarak vardır. Bu gibi hallerde otomotiv şirketleri ihtarname
çekildiğinde fayda maliyet analizi yaparak rasyonel karar vermekte araç
bedelini iade etmektedir.
Hukuki
sürecin başlatılması araçtaki ayıbın arızanın servise ihbarından başlayarak
ihtarname çekilmesi ve dava açılması öncesinde delil tespiti, delillendirme
gibi aşamalarda uzman avukat desteği almanızda yarar vardır. Aracınızdaki
arızanın tespitine yönelik olarak servis iş emirleri, tamir formları gibi
evrakın bir örneğini servisten mutlaka alınız. Bu gibi belgelere araçtaki arıza
şikayetinizin ne olduğunu açık, anlaşılır olarak dikte ettirerek yazdırınız.
Her bir servis işlemine dair ayrı ayrı belge alınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder